Методична скарбничка


                                                                               Сучасний урок –                                                                 це  твір  мистецтва,
                  де педагог  уміло використовує всі
                            можливості для розвитку особистості учня.
                                                               М. Ебнер-Ешенбах
            
Відомий мандрівний філософ Г.С. Сковорода вважав, що людина протягом життя має шукати і знайти щастя. Звичайно, школа не знає, де воно знаходиться, але її завдання – підготувати дитину до пошуків, тобто випустити у самостійне доросле життя із належним багажем знань.
      У сучасному суспільстві новітні інформаційні технології стрімко ввірвалися в усі сфери нашого життя, стають такою ж реальністю, як телефонний зв’язок чи подорожування літаком. Вони спрощують спілкування та співробітництво, стають визначальними в економіці та на виробництві, культурі та мистецтві, науці та освіті. Суспільство, яке дбає про своє майбутнє, має усвідомити колосальні можливості, надані новими інфор­маційними технологіями, та навчитися грамотно застосовувати їх. У першу чергу в освіті. Ті, хто сьогодні сидить за партою, не повинні перебувати на узбіччі глобального світового розвитку.

        Можливості сучасного уроку й системи освіти значно розширюються завдяки використанню мультимедійних, інтерактивних технологій.
        Інформаційні технології мають такі основні можливості:
  миттєвий зворотний зв’язок між користувачем та інформаційними й комунікаційними технологіями;
  комп’ютерна візуалізація навчальної інформації про об’єкти або закономірності явищ як таких, що реально відбуваються, так і «віртуальних». Вони дозволяють здійснювати інтерактивний діалог;
   керувати реальними та віртуальними об’єктами, явищами, процесами.
      Урок — найважливіша організаційна форма процесу пізнання світу учнями. Надзвичайно важлива виховна мета уроку полягає в тому, щоб запалити в учнів жадобу пізнання. Ще Я.А. Коменський наполягав на тому, «щоб усе, що викладається юнацтву не змушувало його робити будь-що супроти волі і внаслідок примусу, а навпаки, давало змогу, наскільки це можливо, все робити добровільно й самостійно з певним захопленням»[9 с.160]. Якими засобами повинен оперувати вчитель, щоб його робота не перетворилася на рутинну, щоб учні не втратили інтересу пізнання? Треба уважно ставитися до кожного уроку, намагатися зробити його неповторним, несхожим на інші. Учитель має перебувати в постійному пошуку, спиратися на найновіші досягнення науки і техніки, формувати власним прикладом в учнів компетентність у вивченні рідної мови за допомогою використання ІКТ, виховання бажання бути інформаційно освіченим. У багатьох дослідженнях (М.І. Жалдак, О.І. Пометун, О.І. Шувалова, І.А. Зимня, А.В. Хуторський та ін.) проблема взаємодії особистості з інформаційним середовищем розглядається як проблема інформаційної культури, яка є однією з головних критеріїв, що безпосередньо впливає на професійний рівень учителя.
Тому мета уроків української мови і літератури  полягає не в тому, щоб наздогнати такий мінливий медіасвіт, а в тому, щоб виховати в учнів інформаційну культуру, забезпечити той рівень комп’ютерної і мовної грамотності, з яким їм буде легко рухатися вперед, обираючи напрямок відповідно до свого виду діяльності.
        Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках української мови та літератури залежить від певних чинників: потреби конкретного уроку, освітньої мети, рівня володіння різними програмами.
       У своїй практиці ІКТ використовую для:
• пояснення нового матеріалу;
• контролю знань учнів;
• організації самостійної роботи учнів на уроці та вдома;
• організації пізнавального дозвілля учнів;
• розвитку творчої активності учнів, їх навичок роботи з програмним забезпеченням та публічного представлення результатів своєї діяльності.
        Переваги використання ІКТ у процесі навчання української мови і літератури:
•       ІКТ дозволяють представляти знання фактів, подій та інтерпретацій у взаємозв'язку;
•       знання постають у певному контексті. Контекстом слугують не тільки коментарі, а й багато інших матеріалів (малюнки, звукові вставки, анімація, портрети тощо), які подають інформацію про певні явища з різних боків.
      Використання ІКТ дозволяє організовувати уроки української мови і літератури таким чином, що взаємодія між суб'єктами процесу навчання стає невід'ємною рисою пізнавального процесу на уроці. ІКТ дозволяють розробляти і застосовувати принципово нові засоби інформаційної  взаємодії між учнями.
      Провідною метою застосування ІКТ на уроках української мови і літератури є досягнення більш глибокого осмислення навчального матеріалу, образне сприйняття, посилення емоційного впливу літератури на особистість учня, його «занурення» в досліджувану епоху. Це відбувається за рахунок використання карт, схем, навчальних картин, відео- та аудіокоментарів, представлених в електронному варіанті.
       Проте комп’ютер ніколи не зможе повністю замінити вчителя.
•       По-перше, тільки вчитель може зацікавити учнів, викликати допитливість, завоювати їх довіру;
•       по-друге, він може спрямувати їх увагу на ті або інші важливі аспекти предмету, який вивчається;
•       по-третє, тільки педагог зможе відзначити їх старанність та знайти шляхи спонукання до навчання.
        Учителю варто пам’ятати, що будь-який навчальний процес базується на використанні педагогічних технологій, тому ІКТ мають набути педагогічного змісту. Застосування ІКТ повинно оптимізувати енерговитрати педагогів, підвищити ефективність навчального процесу, розвантажити вчителя і допомогти йому зосередитися на індивідуальній і творчій роботі.
         Внаслідок використання ІКТ на уроках української мови і літератури:
•       збільшується можливість використання наочних матеріалів на уроці;
•       підвищується ефективність праці на уроці й учня, і вчителя;
•       встановлюються міжпредметні зв'язки з основами інформатики;
•       стає можливою організація проектної діяльності учнів під керівництвом вчителів української мови і літератури  та інформатики, спрямована на створення електронних навчальних продуктів;
•       змінюються на краще стосунки вчителя з учнями, особливо з тими, хто цікавиться комп’ютерами: вони починають бачити в учителеві «споріднену душу»;
•       змінюється ставлення до комп’ютера: учні починають сприймати його як інструмент для роботи в будь-якій галузі людської діяльності, а не як цікаву іграшку.
          Комп’ютер може використовуватися на всіх етапах навчального процесу: при поясненні (введенні) нового матеріалу, узагальненні, повторенні, перевірці та корекції знань, умінь, навичок школярів. При цьому комп’ютер як інструмент в руках учителя може виконувати наступні функції:
●       джерела навчальної інформації;
●       наочного посібника;
●       тренажера;
●       засобу діагностики і контролю;
●       засобу підготовки та зберігання навчального матеріалу;
●       обчислювальної машини та програвача.
        Отже, використання ІКТ на уроках української мови і літератури дозволяє підвищити ефективність навчання, поліпшити аналіз та оцінювання знань учнів, збільшити кількість часу для надання допомоги учням. Проте ефективне впровадження в навчальний процес ІКТ не завжди забезпечується в межах традиційної класно-урочної системи організації навчальної діяльності, а тому може вимагати змін форм його організації.
        Завдяки поєднанню традиційних педагогічних технологій та ІКТ вдається значно ефективніше розвинути і примножити природні здібності учнів і педагогів. Використання ІКТ у навчанні української мови і літератури зумовлює появу нових навчальних цілей та необхідність оновлення змісту мовно-літературної освіти. ІКТ дозволяють досягти високих результатів навчальної діяльності, забезпечити для кожного учня формування і розвиток власного освітнього шляху. Безмежність педагогічних можливостей для індивідуалізації і диференціації навчального процесу, його адаптації до індивідуальних особливостей учня пов’язана із застосуванням у цьому процесі додаткових інформаційних навчальних ресурсів, широкого спектру педагогічних методів і технологічних варіантів навчання, посиленням навчальних комунікацій, мультимедійних характеристик засобів навчання, розширенням простору інноваційної педагогічної діяльності.
         Тому мій вибір науково-методичної теми  «Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках  української мови та літератури як засіб ефективної навчальної діяльності учнів » не випадковий, не є це також і даниною моді. Бо, обираючи тему, виокремила два ключових питання:  Що є метою освіти ХХІ століття? Як реалізовувати її?

1.     Доцільність використання ІКТ на уроках української мови та літератури
         Суспільство і час ставлять перед школою нові завдання, вирішення яких вимагає нових підходів до навчання. Змінюються програми, з'являються нові підручники, технології, моделі навчання, що вимагають від учителя оволодіння та застосування в своїй практиці інновацій.
       Тому сучасному вчителеві української мови і літератури вже недостатньо просто мати глибокі предметні знання, володіти практичними уміннями та навичками. Йому необхідно творчо використовувати набуті знання в нестандартній змінній ситуації, виявляти конструктивність в організації і плануванні педагогічного процесу використовувати нові підходи до реалізації навчальної діяльності.
       Одним із таких нових підходів є використання інформаційно-комп’ютерних технологій на уроках української мови та літератури . Комп’ютерні інформаційні технології навчання – це процес підготовки і передачі інформації тому, кого навчають, засобом здійснення якого є комп’ютер. Тому при підготовці до уроку вчителю потрібно не лише дотримуватися основних дидактичних принципів і систематичності та послідовності, доступності, диференційованого підходу, науковості та ін., а й використовувати всі можливості сучасної техніки. Адже необхідно навчити кожну дитину швидко освоювати, перетворювати і використовувати в практичній діяльності велику кількість інформації. Щоб учні активно, з цікавістю і захопленням працювали на уроці, бачили результати своєї праці і могли їх оцінити дуже важливим компонентом є організація процесу навчання.
       Допомогти вчителю налагодити навчальний процес на сучасному рівні може поєднання традиційних методів навчання та сучасних інформаційних комп’ютерних технологій. Використання комп’ютера на уроці дозволяє зробити процес навчання індивідуальним, мобільним, цікавим. Працюючи з комп’ютером учитель краще оцінить здібності і знання дитини, зрозуміє її.
          Інформатизація освітнього процесу є одним із важливих шляхів пізнання світу та науки і посідає провідне місце в реформі освіти України. У педагогіці поняття «інформаційні навчальні технології».  Це передача інформації стосовно певної предметної галузі знань. На даному етапі розвитку суспільства в поняття «інформаційні навчальні технології» вкладається новий зміст, який привнесло використання технічних засобів інформатизації навчального процесу (комп’ютерів, комп’ютерних комунікацій, різноманітних електронних пристроїв тощо.
           Як бачимо, актуальність обраної теми визначається, в першу чергу, соціальним замовленням: наявність знань і вмінь інформаційних технологій стає базовою вимогою для учня, випускника школи. А використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках  української мови та літератури  актуальне й обумовлене тим, що в них закладені великі можливості для навчання на якісно новому рівні.
          Що ж дає інформатизація в сфері освіти, зокрема вчителю?
По-перше, істотно змінює на краще зміст і форми навчального процесу;
по-друге, дає можливість вирішувати завдання інтенсифікації та індивідуалізації навчання, формування пізнавальних здібностей учнів,поліпшення організації навчального процесу.
        Комп’ютерні технології навчання – це процеси підготовки і передачі інформації учневі, засобом здійснення яких є комп’ютер.
Комп’ютерна технологія може здійснюватися в кількох варіантах, один з яких використовую і я на своїх уроках. Це використання комп’ютера при вивченні окремих тем, розділів, вирішення дидактичних завдань.
         Інноваційні технології дозволяють поєднати теорію з практикою, текстовий і наочний матеріал, графічні засоби, відеозображення, мовний та музичний супровід, створити уявлення реального оточення, спілкування. Вони забезпечують активну (вербальну і невербальну) діяльність учнів у процесі вивчення української мови в школі, гнучкість і варіювання тренувальних вправ і видів контролю, актуалізують пізнавальну діяльність і розвивають критичне та творче мислення, розширюють можливості здобуття, осмислення та презентації інформації, дають змогу моделювати комунікативні ситуації, загалом робити уроки мови привабливими, цікавими для дітей.
         Нові інформаційні технології під час вивчення української мови в школі сприяють підвищенню рівня мовної освіти, вдосконалюють якість навчання мови завдяки:
●    інтенсифікації й індивідуалізації навчально-виховного процесу за допомогою більш повного використання доступної інформації;   
●  розробці перспективних методів, засобів і форм навчання мови з орієнтацією на комунікативну, розвиваючу, діяльнісну й особистісно орієнтовану освіту;
●   синтезу різних видів навчальної діяльності;
●   формуванню інформаційного світогляду учнів.
        При застосуванні ІКТ на уроках української мови та літератури перед учителем стоїть декілька питань, що окреслюють проблемну ситуацію, а саме:
   чи можуть взагалі використовуватися  ІКТ при навчанні мови та літератури;
   як найкращим чином організувати взаємодію з ІКТ при вивченні мови та літератури;
    які потрібні зміни змісту предметної області при навчанні із застосуванням ІКТ.
        Застосування ІКТ на уроках української мови та літератури передбачає підвищення ефективності і якості навчального процесу, інтенсифікацію навчання  й активності пізнавальної діяльності, поглиблення знань учнів з предмета, розвиток креативного мислення, комунікативних вмінь, мовленнєвої компетенції, формування вмінь адаптуватися до будь-якої ситуації спілкування.
           Можливо, хтось заперечить, що не можна урок зводити лише до спілкування з комп’ютером. Але про це і не йдеться. Звичайно, живе, емоційне слово вчителя- словесника ніколи не замінити машині, нехай навіть найрозумнішій. Та й увесь урок недоцільно будувати  на роботі з комп’ютером . Уведення ІКТ в навчальний процес розширює можливості викладача, забезпечує його такими засобами, які дозволяють вирішувати лінгводидактичні проблеми:
  удосконалення організації викладання, підвищення індивідуалізації навчання (максимум роботи з кожним учнем);
●  ІКТ можуть допомогти в ліквідації прогалин у знаннях, що виникли через пропуск уроків;
підвищення продуктивності самопідготовки учнів після уроків;
прискорюється тиражування і доступ до всього того, що накопичене в педагогічній практиці;
можливість зібрати дані за індивідуальною та колективною динамікою процесу навчання. Інформація буде повною, регулярною  й об’єктивною.
        Практика показує, що учні охоче йдуть на заняття з використанням ПК, мультимедійних засобів, у школярів виробляється стійкий інтерес до таких уроків, менше розсіюється увага, оскільки існує зворотний зв'язок вчителя з учнями.
         Дітей зацікавлюють нові умови, невимушеність обстановки, саме
спілкування з комп'ютером. З пасивного сприймання навчання
перетворюється на активний процес, і чим більше розумових зусиль
докладає учень, тим продуктивнішою стає його діяльність. Усі розумові операції учнів супроводжуються практичними діями.
         Систематичне використання ПК на уроці дає змогу говорити про цілий ряд позитивних моментів:
підвищення рівня використання наочності на уроці;
підвищення продуктивності уроку;
відбувається актуалізація пізнавальних інтересів учнів;
учитель, який створює або використовує інформаційні технології,
мусить звертати величезну увагу на логіку викладу начального матеріалу, що сприяє підвищенню рівня знань учнів;
          На уроках з ІКТ кожен учень працює в індивідуальному темпі і за індивідуальною програмою, тут можна легко застосовувати принцип диференціації. Слабкий учень може за бажання повторити матеріал стільки разів, скільки необхідно, і робить він це з більшим бажанням, ніж на звичайних уроках. Сильні учні отримують важчі варіанти завдань або консультують слабких.
         Використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховному процесі  змінює роль учителя (виступає як дизайнер уроку,  менеджер), що в свою чергу створює умови для активної діяльності учня, а  комп’ютер   при цьому –  це навчальний інструмент, засіб організації навчання, джерело інформації та банк довготривалого її збереження.
1.     Можливості використання ІКТ на уроках української мови і літератури.
        При застосуванні інформаційно-комунікаційних технологій на уроках української мови та літератури  чітко визначаю можливості використання комп’ютерних технологій та враховую в практичній діяльності:
по-перше, для учасників навчально-виховного процесу, зокрема для вчителя та для учнів;
по-друге, визначаю можливості комп'ютера на різних етапах уроку, а саме комп’ютерні технології:
●   на етапі актуалізації опорних знань сприяють  виявленню прогалин  у знаннях учнів, допомагають  пригадати вивчене за незначний проміжок часу;
●   на етапі формування, засвоєння нових знань посилюють  мотивацію навчання,  забезпечують  унаочнення  розповіді чи лекції вчителя, урізноманітнюють  форми  подання інформації, активізують  навчальну діяльність учнів;
●   на етапі застосування знань створюють оптимальні умови для організації самостійної роботи учнів, урізноманітнюють типи навчальних завдань,  забезпечують реалізацію  диференційованого  підходу;
●   на етапі контролю рівня навчальних досягнень сприяють організації  тестування, допомагають доцільно запроваджувати  самоперевірку, взаємоперевірку, забезпечують негайний  зворотний  зв’язок тощо.
           Крім того, інформаційно-комунікаційні технології навчання поєдную  на уроках з апробованими, результативними технологіями: інтерактивним, проблемним  навчанням, проектною технологією тощо.
           Відомо, що  від дидактичної мети залежить тип уроку. У своїй практиці проводжу різноманітні  типи уроків з використанням комп’ютера, які проаналізуємо з точки зору формування ключових компетентностей  (урок-презентація, урок-дослідження, урок-систематизація знань, урок-лекція, урок-віртуальна екскурсія (організація таких екскурсій можлива на природу, до музею, на батьківщину письменника), урок- спостереження, урок-асоціація, урок, в основі якого лежить проектна діяльність, урок  перевірки знань з використанням різних видів тестування).  
  Уроки – спостереження – це уроки, на яких діти самостійно ведуть пошук, відбирають матеріал за завданням вчителя. На цих уроках використовуються ресурси Інтернету: необмежені можливості комп'ютер відкриває для дослідницької роботи. (Приклад: урок-спостереження за твором В. Підпалого «Зимовий етюд»)
 Урок – віртуальна екскурсія  являє собою уявну мандрівку до музею чи на виставку. Для організації такого  уроку складаємо маршрут, визначаємо джерела  пошуку інформації  для учнів. Наступний
 крок — організація роботи з одержаною інформацією,  результатом якої  є творчі роботи: повідомлення, презентація, заповнена таблиця, відповіді на питання тощо, до кожного відеосюжету розроблені відповідні завдання, які учні виконують під час уроку. Таким чином, віртуальна екскурсія знайомить учнів з Україною, її історією, природою, видатними людьми, розширює кругозір учнів, сприяє їх розвитку навіть в умовах, коли справжня екскурсія з певних причин неможлива.
        Прикладом можуть слугувати віртуальні екскурсії в музей Уласа Самчука, розташованого в  м. Рівному,  в Музей-садибу письменника  І.П. Котляревського,в замки України при вивченні твору Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі» 
          Сучасний учень повинен не тільки використовувати існуючі інформаційні ресурси, але і навчиться створювати власні.
        Чудову можливість замотивувати дітей дає така педагогічна
технологія, як метод проектів. Це, звісно, не нове поняття в
освітянській галузі. Просто із розвитком ІКТ ця педагогічна
ідея оновилася. Проектні методики дають можливість формувати
різноманітні учнівські компетентності, зокрема вміти одержати
інформацію, критично її відбирати та самостійно розв'язувати завдання.
         Таким чином, навчальний проект — це організаційна форма роботи, що орієнтована на вивчення закінченої навчальної теми і поєднує навчально-пізнавальну, дослідницьку, творчу чи навіть ігрову діяльність учнів-партнерів, які мають спільну мету.
          Одним із змістовних науково-дослідницьких проектів, створених группою учнів та презентованих на уроці української літератури у 9 класі, є "Енеїда – енциклопедія українознавства", який, крім
навчально-дослідницького літературознавчого матеріалу, включає питання Інтернет-опитування та в діаграмах відображає його результати. Цікавий проект створено учнями 10 класу з літератури рідного краю «Світлана Барабаш та Тарас Шевченко»
 Урок-тестування  Сьогодні, безумовно, найбільш затребуваний вид роботи на уроках української мови і літератури – це використання комп’ютерного тестування. Комп'ютер дозволяє перевірити всі відповіді, а у багатьох випадках він не тільки фіксує помилку, але досить точно визначає її характер, що допомагає вчасно усунути причину. Проте це можна робити й без спеціальних комп’ютерних програм, розташувавши кожне запитання та варіанти відповідей на нього на окремому слайді. Такі тестові завдання зручно використовувати під час тематичного оцінювання, аудіювання тощо Саме тому  на різних типах уроків здійснюю попередній, поточний контроль знань, умінь школярів  з української мови та літератури, застосовуючи тести успішності на всіх етапах дидактичного процесу.
Це сприяє активній підготовці випускників до ЗНО.
        Окремо зупинимось на уроках-презентаціях.
        Використання презентацій на уроках української мови та літератури вважаю ефективним методичним прийомом, що допомагає в цікавій формі відпрацьовувати, повторювати, узагальнювати, систематизовувати і створювати нове на основі вивченого, тому що створення презентацій – ефективне завдання для самостійної дослідницько-пошукової роботи школярів, що згуртовує їх, вчить працювати у групі й нести колективну відповідальність за виконану роботу. У своїй практичній діяльності  використовую презентації, створені за допомогою програми Power Point. Позитивні результати формування інформаційної, полікультурної, комунікативної, соціальної  компетентностей учнів, їх ефективна навчальна діяльність  спостерігаються при використанні як готових, так і створених презентацій.
        Презентацію-завдання,  «комп’ютерний»  диктант, читання мовчки  доцільно  застосовую на етапі закріплення отриманих знань та вмінь.
         Серед демонстраційних засобів ІКТ  використовую навчальні схеми, таблиці, які логічно доповнюють, систематизують матеріал уроку. Виконання завдань із таблицею у програмі Power Point дозволяє, використовуючи ефекти анімації, оперативно перевірити виправлене учнями. Цікавою формою є робота з матеріалами «Таблиці суперечностей», бо розвиває логічне мислення, сприяє формуванню  ключових компетентностей.
         Здається, диктант – давно відома форма перевірки знань, проте його використання у мультимедійному форматі відкриває нові можливості, дозволяє економити час. Серед видів комп’ютерних диктантів на уроках української мови віддаю перевагу розподільному,  вибірковому тощо.    
 Самодиктант
Давно відома форма перевірки знань, проте у мультимедійному форматі вона працює набагато ефективніше. На дошці – текст із пропущеними буквами та розділовими знаками (бажано, щоб у кожного учня був такий самий друкований текст ). У процесі роботи учні пояснюють вживання букв і розділових знаків, роблячи на дошці відповідні записи. Отже, економиться час та необхідність записувати текст у зошити. Пропускаються букви і розділові знаки тільки на вивчені правила. Учень виконує лише той обсяг, який може (диференційований підхід).
          Серед видів літературних диктантів, репрезентованих у комп’ютерних технологіях, викликає інтерес у школярів диктант портретний, хронологічний, цитатний.
         Зовсім по-іншому сприймають учні таку форму контролю як читання мовчки у комп’ютерному варіанті. Адже  так учитель забезпечує комфортні умови для учнів з різним темпом читання. Хоча існують певні труднощі при організації такого уроку  через  перевантаження роботи у кабінеті інформатики.
Не залишають байдужими учнів перегляди фільмів або їх фрагментів за прочи­таними програмними текстами, наприклад, "Тіні забутих предків" за повістю  М. М. Коцюбинського, "Наталка Полтавка", «Енеїда»
 І. П. Котляревського, "Украдене щастя", "Захар Беркут" за   І.Я. Франком, «Тарас Шевченко» та інші, що певним чином впливає на формування активізації навчальної діяльності учнів.
Статичні таблиці
Така таблиця – вічна. Більше того, на ній можна писати, підкреслювати, малювати – а вона знову чиста. Наприклад, під час закріплення теми «Односкладні прості речення» на таблиці учні спеціальним маркером ставлять розділові знаки, роблять позначки напроти відповідної характеристики речення , не витрачаючи часу на написання і його письмовий розбір.
Такий підхід до організації роботи значно економить час і підвищує ефективність навчального процесу, адже за урок можна розібрати не 2-3 речення, а 10-15.
Динамічні таблиці
Допомагають учням зрозуміти процес «народження» і функціонування правила: потрібні елементи з’являються і зникають, рухаються, збільшуються, переміщаються; іноді для створення бажаного ефекту застосовується звукове оформлення, анімаційні вставки тощо. Матеріал підібраний з орієнтацією на асоціативне, образне мислення учнів, що дає змогу швидко запам’ятати та якісно застосувати набуті знання.
Літературний портрет
Мультимедійний проект, що містить документи, фотографії, таблиці, ілюстративний матеріал, аудіо- та відео фрагменти, скомпоновані у послідовному порядку, що дає змогу найбільш повно й яскраво розповісти учням про життєвий і творчий шлях письменника чи поета.
Слайд-твір
Мультимедійний продукт, створений на відповідну тему самими учнями. Це свого роду диференційований, індивідуальний підхід до домашнього завдання. Ось такий вигляд має один із слайдів-творів:
Увага!
Проблема Перевага
Важко оцінити Учитель та учень «говорять однією мовою»

Медіа-проект
Кожен школяр-учасник проекту вибирає для себе індивідуальні засоби й оптимальний темп діяльності, виявляє самостійність, творчість, наполегливість у досягненні мети. Навчальна робота організовується в індивідуальній та груповій формах і складається з трьох етапів:
● відбір та вивчення інформаційно-професійної проблеми, засвоєння комп’ютерної мультимедіа-технології;
● створення та колективне обговорення пробних комп’ютерних мультимедіапрезентацій, створених на запропонованому вчителем інформаційному матеріалі;
   підготовка й представлення розгорнутої мультмедіапрезентації з проблеми із залученням додаткової знайденої учнями інформації й викладеної з урахуванням власної точки зору.
(Проект «Світлана Барабаш та Тарас Шевченко. Література рідного краю)
Медіа-урок
Сукупність різноманітних мультимедійних прийомів, які працюють впродовж 45 хвилин уроку, що сприяють повному розкриттю й усвідомленню учнями теми уроку. Такий урок – яскравий, динамічний, результативний.
Блок-тема
Комплексний матеріал за певною великою темою, розташований у послідовному порядку і поділений на мікротеми за допомогою функції «гіперпосилання».100 слів
Форма самодиктанту. Така форма організації роботи у кілька разів більш ефективна, ніж традиційний словниковий диктант: обсяг матеріалу зростає, а час виконання роботи зменшується, і при цьому забезпечується якісний результат. «100 слів» можна скласти або до кожного правила окремо, або за всіма орфографічними правилами
До найбільш ефективних форм представлення матеріалу з літератури слід  віднести мультимедійні презентації. Дана форма дозволяє подати навчальний матеріал як систему яскравих опорних образів, наповнених вичерпною структурованою інформацією в алгоритмічному порядку. У цьому випадку задіюються різні канали сприйняття, що дозволяє закласти інформацію не лише у фактографічному, але й в асоціативному вигляді в пам'яті учнів. Виклад навчального матеріалу у вигляді мультимедійної презентації скорочує час навчання, дозволяє поглибити зміст уроку, його
результативність і викликати інтерес до матеріалу, що вивчається.
Хочу наголосити на доцільності використання ІКТ на уроках розвитку зв’язного мовлення, наприклад, уроки: лист, адреса (5 клас); твір-оповідання за жанровою картиною (6 клас); відгук на твір мистецтва; анотація, бібліографія (10 клас).
           У структурі уроків варто відзначити важливу роль  записів телепередач про письмен­ників, що вивчаються у шкільному курсі українсь­кої літератури, наприклад, про Івана Багряного, Олександра Довженка, Лесю Українку, Михайла Коцюбинського, Івана Нечуя-Левицького, Тараса Шевченка, Володимира Сосюру, Василя Стуса та  багатьох інших.
Як бачимо, віртуальний навчальний простір – широкий і багатогранний.
        Сучасний педагог повинен уміти працювати з новими засобами навчання хоча б заради того, аби забезпечити одне з найголовніших прав учня  –  право на якісну освіту. У своїй практиці я, звичайно, використовую ще не всі можливі мультимедійні жанри (усе ще попереду). Але теж маю певні напрацювання. Активно використовую у своїй роботі інтернет-ресурси. З їх допомогою можна створити портретні галереї і фонотеку: зробити записи виконання
творів самими авторами або майстрами художнього слова, підібрати
відеофрагменти.
         Робота з програмою Microsoft Publisher дозволяє отримати реальний продукт своєї діяльності у вигляді газети, журналу, буклету і т. ін. Вона використовується для:
 ●  оформлення результатів групової роботи;
 ●  випуску газети, інформаційного листка.
         Для презентації творчих робіт членів гуртка разом з дітьми видаємо альманах «Проба пера».
        Власний досвід створення та використання презентацій у процесі вивчення української мови і літератури дозволяє визначити низку факторів, які впливають на  ефективність навчально-виховного процесу:
●   зростання впливу виступу на аудиторію, оскільки значний обсяг інформації сприймається зоровими та слуховими рецепторами одночасно;
●   полегшення розуміння і сприйняття поданого матеріалу;
●    запам’ятовування навчального матеріалу на значний період;
● збільшення психологічної вірогідності прийняття правильних висновків, суджень, узагальнень;
●   скорочення часу на розкриття проблеми.
У своїй практичній діяльності найчастіше  використовую презентації, створені за допомогою програми Power Point, зокрема такі їх види: 
● презентації для лекційного викладу матеріалу;
● презентації для узагальнюючих уроків;
● презентації для уроків тематичного оцінювання знань;
● презентації для уроків ідейно-художнього аналізу творів.
        Компонування матеріалу програми в цьому випадку слугує своєрідною формою опорного конспекту. Варто зазначити також, що учні під час підготовки домашнього завдання часто використовують презентацію, вважаючи, що вона більш зрозуміла й логічна. Учні також вчаться редагувати тексти, набирають самі тексти своїхтворчих, роблять комп'ютерні малюнки. Старшокласники оформляють свої
доповіді, реферати за допомогою комп'ютера, виконують малюнки, схеми, допомагають робити тести, дидактичний матеріал.
           Проте головне у будь-якій справі – результат.   Як слушно зауважила І.В. Родигіна, що «в сучасному стрімкому суспільстві витрачати час спочатку на навчання, а потім на підготовку учнів до життя – просто гаяти час».    З упевненістю стверджуємо, що ІКТ , які застосовуємо  на уроках української мови та літератури,  створюють умови для  розвитку вмінь та навичок,  необхідних для життя,  а саме:
 ●   учні шукають, знаходять, обробляють, аналізують, систематизують інформацію (інформаційна компетентність);
 ●   не тільки оволодівають досягненнями культури свого народу, але й розуміють культуру інших народів (полікультурна компетентність);
 ●  беруть активну участь в обговоренні проблеми (чують не тільки себе, а й інших, критично аналізують почуте й коректно відповідають (комунікативна компетентність);
 ●  переборюють невпевненість, а за потреби беруть на себе відповідальність за виконання дорученої справи, вміють співпрацювати (соціальна компетентність) ;
 ●  проектують за потреби власну освітню траекторію, визначаючи  обсяг навчального матеріалу, планують і організовують його вивчення
( компетентність самоосвіти й саморозвитку).
         Отже,використання ІКТ не тільки активізує навчальну діяльність учнів, а і формує компетентності учня.

Висновки
Сучасність вимагає нових підходів до навчального процесу, нових методів, форм подання навчальної інформації. Вона вимагає, щоб над матеріалом, який вивчається, учень розмірковував, бачив зв’язок з іншою інформацією і послідовність між нею. А також шукав відповіді на запитання, які виникають у процесі навчання, що збуджує процес мислення, яке призводить до бажаного запам’ятовування і сприяє розвитку пам’яті. В учнів зникає страх зробити помилку, а виникає прагнення виправити, знайти відповіді, щоб більше помилок не виникало. З’являється вміння вирішувати і виправляти власні помилки однокласників. Процес навчання  стає процесом дослідження.
Отже, мультимедійний урок –   один із засобів особистісного навчання. Такий урок розрахований на кожного учня окремо і на клас в цілому. Кожен епізод уроку в окремого учня викликає особисті почуття, бачення в окремих  його частинах цілого, захоплення і бажання знайти результат, відповісти на поставленні запитання , бути активним до всього, що відбувається на змінних слайдах. Такий урок не примушує, а заохочує, пробуджує інтерес, захоплює побаченим  і власними перемогами, які здобуті на даному етапі чи взагалі на уроці. Такі уроки емоційні, насичені різновидністю і різноплановістю, вони різнорівневі, творчі і художні.
Мультимедійний урок – це як цілісний урок, так і етап певного уроку, або фрагмент завдання, на який учні будуть очікувати і подумки із захопленням переживати.  Мультимедіа дозволяє оживити урок, зв’язати його з дійсністю, забарвити різними фарбами почуттів, озвучити урок музикою, звуками природи. Зіставити власні спостереження, надихнути на бажання побачити це в дійсності, збагатити власний досвід.
Я вважаю, що такі уроки:
   розвивають у дітей креативне мислення;
    ●  навчають по-іншому сприймати прочитаний або прослуханий текст;
         ●   повніше й точніше висловлюють свої думки;
         ●   проявляють свої індивідуальні можливості;
         ●   долають певні труднощі в навчальній діяльності;
         ●   будують творчий процес майже самостійно.
      Вважаю, що головне завдання використання ІКТ у процесі вивчення української мови й літератури – підвищити пізнавальний інтерес учнів до вивчення предмета, ефективність його опанування школярами. Загальновизнано, що особистість, яка зацікавлена, хоче пізнати матеріал, засвоює його набагато краще, ніж та, що не зацікавлена змістом того, що вивчає.
         Отже, дійшли до висновку, що використання комп’ютерних технологій вносить істотні зміни у діяльність педагога та розвиток учня як особистості, ставить нові вимоги до професійної майстерності викладання предмета у комп’ютерному класі, вимагає чіткої організації та індивідуальної роботи з кожним учнем під час навчально-виховного процесу у своїй діяльності прагнемо урізноманітнювати уроки, робити вивчення мови і літератури неповторним, пам’ятаючи слова Олеся Гончара, що бути у вічному пошукові – це значить «шукати енергію слова в енергії душі».












Немає коментарів:

Дописати коментар