Мій урок

Урок української літератури з використанням ІКТ
        
   Тема: Володимир  Підпалий. “Бачиш:між трав зелених…”,”Зимовий етюд”. Щирість почуттів поета. Ідея гуманізму, людяності, бережливого ставлення до природи. Незбагненна краса світу,патріотичні почуття, передані словом. Багатозначність і змістова глибина художніх образів (“Зимовий етюд”)
Мета:   зацікавити учнів творчістю В. Підпалого, показавши на прикладі віршів «Бачиш: між трав зелених…» і «Зимовий етюд» особливості поетичного стилю автора; удосконалювати вміння характеризувати поезію, коментувати основні ідеї, мотиви ліричних творів; розвивати навички виразного читання, образне  й асоціативне мислення; виховувати гуманізм, бережливе ставлення до природи, людей; плекати патріотичні почуття; розвивати здатність помічати красу світу.

Цілі.
Учні знатимуть:
біографію письменника;
зміст творів.
Учні вмітимуть:
виразно читати поезію;
робити аналіз поезії;
визначати тему, ідею твору, жанр лірики;
виражати розуміння гуманізму, людяності, бережливого ставлення до природи.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: портрет В.Підпалого, тексти, вислови, зошити, фотографії природи України.
Методи, форми і прийоми роботи: бесіда, проблемне питання, репродуктивна бесіда, «Незакінчене речення», діалог – «учитель-учень-текст»- робота зі змістом, «Мікрофон», енциклопедична хвилинка, «гронування», робота в парах, створення асоціативного куща.
                                                                     Епіграф:
                                                                       Нехай за обрій нас дороги
                                                                      Зовуть. Ведуть, на крилах мчать –
                                                                     Але на батьківські пороги
                                                                    Судилось нам із них вертать…
                                                                                           В. Підпалий

І.  Забезпечення емоційної готовності до уроку.
Учитель. Доброго ранку всім! Який настрій маєте? Визначте його за смайликами. Пропоную їх підняти , щоб показати ваш настрій на початок уроку . У кого він поганий, не баріться, а для цього лиш усміхніться . Простягніть праву долоню. Щоб добре працювати на уроці, подаруйте на ній класу старанність, наполегливість, творчість. Простягніть ліву долоню. На ній я дарую вам свою любов, терпіння, повагу. А тепер обміняймося дарунками. Доторкнімося долонькою до долоньки й повторімо девіз нашого уроку:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно й плідно працювати
Я сподіваюсь, що ви  отримаєте  задоволення  від   праці на уроці,  не витратите марно час, а відкриєте для себе багато нового й цікавого

ІІ   Налаштування на сприйняття матеріалу

  Вірш «Зірками в небі хтось писав сонети» Лілії Ніколаєнко.
Зірками в небі хтось писав сонети,
Вони зорять із глибини століть.
Навіщо ти читаєш тих поетів? –
Тобі ж ніколи їх не зрозуміть…
Тобі цікаво – що в рядках небесних? –
Де сховані тривоги й почуття,
Де пелюстками відшумілі весни
Кружляють, хороводять без кінця?
Повір – це не для тебе… – смуток тихий,
Цей щем і сльози, і солодкий сум…
Ти на землі віднайдеш собі втіху,
Нащо тобі тягар цих зайвих дум?
Тікай від них по березі туману
До радощів земних, а їх – облиш.
Прийде світанок  і зірок не стане,
І ти забудеш, що читав колись…

ІІІ  Мотивація навчальної діяльності. «Мікрофон».
-         Чи знайомі ви з творами В. Підпалого?
-         Що нового сьогодні на уроці ви хотіли б відкрити, дізнатися, вивчити?
-         Яке враження справила на вас поезія?




ІV.  Повідомлення теми і мети уроку.
Українська поезія щедра на таланти, на щедрих і задушевних поетів. Одним з них є поет, якого ми відкриємо для себе на сьогоднішньому уроці – це Володимир Підпалий. Ми познайомимося з особистістю В. Підпалого, проаналізуємо його вірші «Бачиш: між трав зелених…» та «Зимовий етюд», поговоримо про людяність, бережливе ставлення до природи,про змістову глибину художніх образів. Це і є тема нашого уроку.

- Подумайте, які завдання ми маємо вирішити  на сьогоднішньому уроці, і запишіть на сніжинках, які лежать у вас на партах. (На ватмані намальована ялинка, прикріпити на неї сніжинки)
- Познайомитися з біографією та творчістю В. Підпалого.
 - Повторити відомості з теорії літератури (жанри лірики).
- Опрацювати ідейно-художній зміст поезій «Бачиш: між трав зелених…» та «Зимовий етюд»
- Розвивати пам'ять, логічне мислення,спостережливість, уміння виразно і вдумливо читати твори, висловлювати свої власні думки.
Досягти виконання цих завдань – це і є мета нашого уроку.
V  «На шляху до успіху»
  Учитель: 
 -Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

Від сьогоднішнього уроку я очікую……
На уроці хочу дізнатися…….
Мені цікаво буде з’ясувати………
Хочу навчитися правильно визначати……
Хочу поглибити свої знання……



VІ  Актуалізація опорних знань. «Мозковий штурм».

Як називають людину, яка віддана інтересам свого народу або інтересам будь-якої справи на благо народу? (Патріотом).
Кого з відомих українських поетів-патріотів ви знаєте?
Чому письменники-патріоти часто зазнавали утисків від влади?

Робота з епіграфом

-         Чи можна назвати В. Підпалого патріотом, прочитавши уривок з його поезії «Поклик роду»?


VІІ.Сприймання, осмислення учнями нового матеріалу.

Не так часто можна почути, коли на запитання про улюбленого поета відповідають: В. Підпалий. Мабуть, тому, що ми недостатньо знайомі з його творами. Проте на малій батьківщині поета його творчість детально вивчається та бережеться. Наприклад, у Сквирському ліцеї, що на Київщині, запроваджено ліцейську премію імені В. Підпалого .То ж давайте і ми познайомимося з цим щирим, ніжним, вдумливим поетом

Випереджувальне завдання

Презентація «Життя В. Підпалого»

Робота з текстом твору. Діалог «учитель-учень-текст».

Найповніше душа поета розкривається в його творах. Після смерті
В. Підпалого про його вірші відгукнувся професор із Варшави Флоріан Неуважний: « Прочитаєш вірші Володимира Підпалого — наче криничної води напився. Треба тільки уміти знайти дорогу до криниці, відвести убік кущі, траву, а часом і павутиння лінивства в пошуках джерела, щоб переконатися, яка це чиста, своєрідна і новітня поезія. Треба Підпалого читати й читати». Отож шукаймо дорогу до поетичної криниці Володимира Підпалого.

Читання вірша «Бачиш: між трав зелених…»

Прийом «Кольорові почуття»
(Учні занотовують  свої почуття , викликані поезією за допомогою кольорів. Зелений – спокій, білий – байдужість, червоний – тривога, синій – зневага, жовтий – тепло, надія.
Бесіда.
-    Що ви відчули, слухаючи поезію, які кольори переважають Чи були серед них білі і сині фарби?
-    Зверніть увагу як змінюється інтонація поезії  З чим це пов’язано?
(Спочатку ліричний герой переконує уявного співрозмовника в необхідності захищати беззахисних пташенят, «спокій їх оберігати». Це треба робити обережно, щоб не сполохати їх. Інтонація різко змінюється, коли співрозмовник сумнівається, знаходить причини, аби відмовитися. Зявляються питально- окличні речення, які засвідчують обурення ліричного героя).
-            Якими рисами наділений ліричний герой вірша?
-            У чому виявляється його любов?

    Іноді доводиться чути: а що я можу? Мовляв, від мене майже нічого
не залежить… А хтось же має допомогти слабкому й підтримати
немічного. Для цього достатньо мати лише небайдуже серце й турботливі
руки. Важливо звертати увагу на те, що нас оточує, і не проходити
повз тих, хто потребує допомоги. Навіть маленькі добрі справи
здатні змінити світ, зробити його набагато кращим і добрішим.
-         Визначте ключовий образ цієї поезії.
-         Яке алегоричне значення має образ пташенят?

Робота в зошиті (завдання 2)
 ( Пташенята, центральний образ твору ,має й алегоричне значення. Пташенята в гнізді виступають алегорією вразливості.Ці малюки щойно народилися, вони слабкі й не готові до того,щоб захистити себе.
-         Чому персонажами твору автор обирає безпомічних пташенят?
-         До чого закликає автор своїх читачів?( Поет підказує, наскільки важливо для кожного з нас не чекати й спостерігати, а діяти. Не обмежуватися співчуттям, не виправдовувати бездіяльність слабкістю та невмінням, а лише вірити в силу добра.)
Метод «Мої асоціації».
-         З якими людськими якостями характеру у вас асоціюється ліричний герой?

Заповнити таблицю(завд. 3).

Перегляд фото картин природи, розміщених на дошці.
Міні-дискусія
-         Чи можна не  любити таку красу?
-         Чи складно в житті бути уважним до природи?
-          Що заважає сучасним людям бережно ставитися до довкілля?
      -      А як би вчинили ви?
      -      Чи варто втручатися в природу: допомогти пташеняті, що випало з гнізда, оберігати слабших тварин і птахів, чи віддати все на розсуд природного відбору?
     -      У чому лричний герой вбачає гріх людини ?(У байдужості) Але ж байдужість – це не жорстокість.
   -      Можливо, Підпалий висловлюється надто різко?
   -       У яких рядках звучить основна думка поезії?  (Треба в житті любити гаряче і багато)
  -      Зверніть увагу на побудову вірша. В ньому є обрамлення, тому що повторюються строфи на початку і наприкінці. Але вони дещо відрізняються. Чим саме? (На початку вірша автор створює зоровий образ, який стає предметом обговорення. Останні рядки переконують читача, що до слів ліричного героя прислухалися, адже пташата в «гнізді малому». Вони ще «немічні, невміло ворушаться», але живуть. І це слово вселяє надію не тільки  на те, що пташата врятовані й виживуть, а й що людина змогла стати їм «старшим братом чи просто сестрою»).
     - Чи легко намалювати ілюстрацію до вірша?  Аргументуйте.  (Поет створює яскравий зоровий образ, наголошуючи на ньому: бачиш. Тут немає вишуканих епітетів чи порівнянь, але , як і в поезії Т. Шевченка «Садок вишневий коло хати», завдяки майстерності поета, котрий малює словами, читач «бачить» картину).

Знайдіть у тексті художні засоби:
 епітети : «яструб-розбійник», «дощі зернисті»;
метафори : «ляже на нашу совість / за нашу байдужість гріх»,
порівняння:  «як грудочки, пташенята».
 Учитель.      Вірш Володимира Підпалого «Бачиш, між трав зелених...» не є строго римованим (неточне й неповне римування спостерігаємо в четвертому з восьми рядків кожної строфи: «берегти / сестрою ти», «заховати їх / гріх», «траву / живуть»), але не може вважатися прозовим твором, бо має чітку ритміку, великий спектр багатозначних художніх засобів, ліричного героя, що не властивий епічному роду літератури. Йдеться про особливий вірш - верлібр.

Верлібр - вид лірики, у якому зберігається виразний ритм, рядки мають різну довжину й різну кількість складів і не діляться на стопи. Верлібри майже завжди наділені настроєвими переживаннями




Словесне малювання (випереджувальне завдання).
Кожна пора року, крім зими, багата на розмаїття кольорів. Ви мали завдання описати пейзаж під назвою «Надвечірня зимова казка».(Читання етюдів супроводжується показом презентації «Вечірня зимова казка»). 
-         Чи можна  створений опис вважати етюдом ?
-          Які асоціації викликає у вас слово етюд? (робота в зошиті)
-         Що таке етюд ?
 Етюд – в малярстві , графіці, скульптурі – твір, що має на меті глибше освоєння митцем зображуваної натури. У літературі – невеликий за обсягом, переважно безсюжетний твір настроєвого характеру.

Виразне читання вірша В. Підпалого «Зимовий етюд»
                     Бесіда
-         Що ви побачили, слухаючи поезію?     (Загадкова, ніби зачарована природа, мякі пастельні тони, обриси тополь, огорожі,іній на деревах, місто в легкому в тумані, чисте прозоре небо).

-         Чому цей вечір казковий ?   (Місто персоніфіковане, як і вся природа, усе завмерло в чеканні. Це передчуття чогось світлого, доброго,передчуття свята, на які така багата зима, передчуття казки)

-         Нагадаємо, що таке персоніфікація
(Зображення предметів чи явищ природи як живих істот)

-         Чому в поезії вечір мов казка і казка мов вечір?
-          Що дає таке подвійне порівняння ?   ( Вечір, як ми вже переконалися, казковий. А казка – добра, таємнича, зі щасливим кінцем – асоціація з вечором, затишною оселею, рідною людиною, яка розповідає цю казку).

-         Який колір, крім білого, ви бачите у творі? (Блакитний, колір неба,синьо в очах від напівтіні, зимовий вечір здається біло – блакитним).

-         Що має на увазі автор, коли говорить «… все запорошене, все насторожене, вся Україна заслухалась – і не спить» ? (Вечір і ніч такі казкові і гарні, що не можна заснути,милуючись зимовим пейзажем).

-         Чи тільки місто зображено у вірші?  Прочитайте уважно.(Картина значно обсяжніша. Ми бачимо всю засніжену Україну).

-         Чому поезія називається «Зимовий етюд»? ( Це невеликий за обсягом твір настроєвого характеру, в якому автор подає конкретну картину, фіксує момент,вихоплений із життя.Твір вирізняється образністю мови).

Отже автор створив словесний етюд, намалювавши казковий вечір. Чому ж Україна «заслухалась» Що вона чує Що чуємо ми (Такого вечора можна почути тишу, якої немає вдень .Якщо прислухатися до неї, можна почути чиїсь тихі кроки, звук тонкої криги, що ламається під ними,шелест гілочки,з якої падав іній. Ці та інші звуки відчує той,хто вміє не лише слухати, а й вслухатися, тоді й тиша не здаватиметься німою.)

Знайдіть художні засоби в творі

Гронування.
Сніг
 Мороз
Холод
               Зима                                              Тепло
 Затишок
                                                                    Вогонь
Комфорт


Прийом «Я – режисер»
Уявіть себе режисером-постановником літературно-музичної композиції за поезією В. Підпалого «Зимовий етюд».Опишіть музику , яка , на вашу думку, налаштувала б читачів на сприйняття цього твору.


Вірш,  безперечно,  є зразком пейзажної лірики. Проте чи можна назвати поезію В. Підпалого патріотичною? (Недаремно автор двічі вживає слово «Україна». Він не показує нам традиційного сільського пейзажу, а змальовує місто, яке «тікає на ніч у степи». Степ – це також невідємна частина традиційного українського пейзажу. Любов до Батьківщини починається з любові до природи, з уміння бачити красиве у звичайному, з усвідомлення необхідності берегти цю неповторну красу, яку так легко знищити).
Дослідіть самостійно
Порпівняйте поезії «Любіть Україну» В. Сосюри та «Зимовий етюд» В. Підпалого.Як виражені патріотичні почуття в кожному із творів? Укажіть на спільне і відмінне.


Енциклопедична хвилинка

Вільний вірш - це поезія, написана певним віршовим розміром, переважно ямбом (|^—[І, з виразною ритмікою упродовж усього твору, коли кількість стоп коливається від однієї-двох до п'яти-шести.

А як ми бачимо вірш В. Підпалого (Презентація)


VIII  Рефлексивно – оцінювальний етап
1.      «Мікрофон».
-         Діти, як ви думаєте, чи потрібно було нам розглядати поезії В. Підпалого?
-         Який слід залишить у вашій душі цей урок?
-          
2.      Рефлексія.

На уроці я:
  • дізнався…
  • зрозумів…
  • навчився…
  • найбільший мій успіх…
  • на наступному уроці я хочу…
  •  
Продовжіть речення:
«Ці твори навчили мене…»
Рефлексія досягнення цілей.
Подивіться на нашу ялинку. Ми прикріплювали сніжинки із постевленими завданнями. Чи всі завдання ми виконали, чи досягли поставленої мети?

.Самооцінювання.
- За допомогою кольорових карток спробуйте оцінити вашу роботу на уроці.
Зелена – активні.
Жовта – менш активні.
Червона – на жаль, мало відповідали.
Заповніть карточку самооцінювання.
Домашнє завдання.
Обов’язкове .  1.Написати розлогу відповідь на запитання  «У чому виявляється патріотизм В. Підпалого?».
       2.Вміти виразно читати поезії, знати біографію письменника.
 За бажанням.  Намалювати ілюстрації до віршів.


Висновок учителя.

Діти, погляньте на фотографії , які розміщені на дошці.Хіба не прекрасний наш рідний край, наша Україна. Хіба це все можна не любити?



Побажання
І на завершення нашої зустрічі я ще хочу вам побажати бути справжніми патріотами своєї землі і гідними дітьми своїх батьків.
Наступає новий рік. Я хочу побажати і дітям,  і нашим шановним гостям щастя, любові, сімейного затишку. І ні в якому разі крижаних сердець.
Бажаю  вам вінок любові берегині,
Статків і маєтків повні скрині.
Вірних друзів на добро й на долю,
України віру, України волю.





Немає коментарів:

Дописати коментар